فرماندار شهرستان بافق تاکید کرد:

آموزش و فرهنگ سازی؛ دو مولفه مهم برای حوزه سلامت ،بهداشت و محیط زیست شهری و روستایی است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ جلسه کارگروه پسماند شهرستان بافق به ریاست ابوالقاسم دهقان فرماندار و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه محیط زیست ادارات، معادن و شرکت های صنعتی در سالن ولایت فرمانداری بافق برگزار شد.
فرماندار شهرستان بافق با تأکید بر اهمیت ویژه حفاظت از محیط زیست با فرهنگ سازی و آموزش همگانی، گفت: آحاد مردم  بویژه فعالین و دوستداران طبیعت و همیاران محیط زیست در فرهنگ سازی محیط سالم و عاری از هر گونه تهدیدهای زیست محیطی نقش مؤثر دارند.
ابوالقاسم دهقان بر جمع آوری زباله و مدیریت پسماند در شهرستان با برنامه ریزی صحیح و‌ اقدامات به موقع تاکید نمود و افزود: تغییر در سطح زندگی، افزایش مصرف بی رویه مواد خوراکی و غذایی شهروندان و تولید فرآورده های مصرفی، تولید انبوه زباله ها را بدنبال دارد که مدیریت بازیافت و تفکیک آن، با کاهش از مبدا تولید می تواند در کاهش حجم زباله ها موثر باشد.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ آب های زیرزمینی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم، پساب و شیرآبه حاصل از زباله های دفنی باعث آلودگی آب های زیرزمینی شود.
دهقان نظارت بر کار پیمانکاران جمع آوری زباله ها را با جدیدیت خواستار شد و گفت: جمع آوری زباله ها از مبدا تا محل دفن باید مورد نظارت دستگاه های مربوط قرار گیرد و در صورت عملکرد ضعیف و نامناسب دستگاه‌ های ذیربط، اخطاریه رفع آلودگی ابلاغ ‌‌شود.
فرماندار بافق در پایان، انجام کار فرهنگی در خصوص جمع آوری و تفکیک زباله ها را متذکر شد و خاطر نشان کرد: برای داشتن شهر و‌روستای پاکیزه و جلوگیری از رهاسازی زباله ها در مکان های مختلف، فرهنگ‌سازی و آموزش نیاز اساسی است که این امر با مشارکت مردم محقق خواهد شد در غیر این صورت نمی‌توان محیطی تمیز و بدون آلودگی داشت لذا همگان باید در حفظ نظافت محل زندگی خود کوشا باشند.
در ابتدا این جلسه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بافق با اشاره به شعار امسال هفته زمین پاک گفت: شعار هفته پاک در سال 1403 "مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" است.
محمدرضا خواجه سپس در خصوص قوانین و آیین نامه های مدیریت پسماند، معرفی گروه های پسماند، محل‌هاي دفن پسماندها در شهر و روستاها، وضعیت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی، نظارت و مسؤوليت حسن اجراي قانون مدیریت، مشکلات اجتماعی و زیست محیطی، تهدیدات بهداشت عمومی، پسماندهای صنعتی و معدنی و در نهایت چالش های موجود در سیستم مدیریت پسماند شهرستان بافق مواردی را بیان کرد.
در ادامه این جلسه کارشناسان و فعالان اجتماعی محیط زیستی راهکارهای پیشنهادی خود را در خصوص روش دفن بهداشتی زباله ها، اجرای برنامه مدیریت پسماند، برنامه ریزی جهت بازیافت پسماند از مبدا، استفاده از مشارکت مردمی در تفکیک زباله و مدیریت پسماندها و در نهایت رعایت اخلاق و فرهنگ محیط زیستی ارائه کردند.